«Η βιωσιμότητα και το σχέδιο αναδιάρθρωσης το πρώτο βήμα!»
1. Εισαγωγικά
Στις 20/8/2018, τυπικά έκλεισε η περίοδος των μνημονίων και των προγραμμάτων για την χώρα μας, και ανοίγει ένα παράθυρο, για την ανάπτυξη. Για να φθάσουμε όμως στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων θα πρέπει πρώτα να εξετάσουμε τη βιωσιμότητα της επιχείρησης, την κατάσταση της επιχείρησης (διαγνωστική μελέτη), εφ’ όσον είναι αναγκαίο να συντάξουμε σχέδιο αναδιάρθρωσης
Για τα δύο αυτά θέματα ο αναγνώστης μας παρακαλείται να διαβάσει τα δύο σχετικά άρθρα που έχουν δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα μας:
α) Πώς θα κάνετε την επιχείρηση σας βιώσιμη;
β) Το σχέδιο αναδιάρθρωσης της επιχείρησης
Εκείνο το οποίο θα πρέπει να γίνει σαφές ευθύς εξαρχής είναι ότι η βιωσιμότητα και το σχέδιο αναδιάρθρωσης αποτελούν το σημείο αναφοράς και αφετηρίας κάθε εξυγιαντικής προσπάθειας.
Στην συνέχεια παρουσιάζουμε συνοπτικά τις δυνατές λύσεις «προϊόντα» , που προτείνει η FBS ανάλογα με την περίπτωση.
2. Λειτουργική και χρηματοδοτική αναδιοργάνωση
Η μελέτη της «Λειτουργικής και χρηματοδοτικής αναδιοργάνωσης» προβλέπεται όταν και εφ’ όσον τα προβλήματα της επιχείρησης δεν χαρακτηρίζονται τόσο έντονα και επιτακτικά. Στην περίπτωση αυτή αφού προηγηθεί μια ενδελεχή «Διαγνωστική μελέτη» (για το θέμα αυτό παρακολουθήστε την ιστοσελίδα μας) γίνονται μια σειρά από παρεμβάσεις στο λειτουργικό ιστό της επιχείρησης ως και στο επιχειρηματικό περιβάλλον. Μεταξύ των θεμάτων που εξετάζονται είναι η διαχρονική πορεία των πωλήσεων, κοστολογικά θέματα, λειτουργικά έξοδα και λειτουργικό περιθώριο κέρδους.
3. Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών
Στην περίπτωση αυτή τα προβλήματα της επιχείρησης σχετίζονται κυρίως με τις τράπεζες. Στην περίπτωση αυτή τα οικονομικά στοιχεία της επιχείρησης και η μελέτη βιωσιμότητας έχουν τον πρώτο λόγο.
Στα πλαίσια του κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών αναζητούμε μια λύση κοινά αποδεκτή από τις 28 προτεινόμενες λύσεις του κώδικα δεοντολογίας.
4. Εξωδικαστικός Μηχανισμός
Προ πάσης προετοιμασίας για κατάθεση της σχετικής αίτησης σε επίπεδο «προένταξης» στον εξωδικαστικό μηχανισμό θα πρέπει για την επιχείρηση και για κάθε επιχείρηση να απαντηθούν τα παρακάτω ερωτήματα:
4.1. Ποιο είναι το ύψος και ο αριθμός των πιστωτών;
4.2. Ποιοι από τους πιστωτές θα συμπεριλαμβάνονται στο σχέδιο αναδιάρθρωσης;
4.3. Ποιοι πιστωτές συγκεντρώνουν το 50%; Και εκδηλώνουν ενδιαφέρον ώστε να συνεχιστεί απρόσκοπτα η διαδικασία μετά τον έλεγχο πληρότητας των δικαιολογητικών από τον συντονιστή.
4.4. Το σχέδιο αναδιάρθρωσης να δίνει την δυνατότητα εξυπηρέτησης των υποχρεώσεων της επιχείρησης.
4.5. Η σύνδεση του σχεδίου αναδιάρθρωσης με την μελέτη βιωσιμότητας. Από την μελέτη βιωσιμότητας να προκύπτουν αξιόπιστοι δείκτες βιωσιμότητας που εξασφαλίζουν τις προοπτικές της επιχείρησης.
Τα πέντε παραπάνω στοιχεία είναι από τα πλέον σημαντικά για την επιτυχή διαπραγμάτευση με τους πιστωτές και την εξασφάλιση της συμφωνίας του 60% των πιστωτών.
Μετά από το τελευταίο αυτό στάδιο, καθοριστική είναι η συμμετοχή του Νομικού για την σύνταξη των σχετικών συμφωνιών και συμβάσεων.
5. Δημόσιο – Ασφαλιστικά ταμεία μέχρι 120 δόσεις
Το θέμα της υπαγωγής και ένταξης της επιχείρησης στο καθεστώς των 120 δόσεων δεν είναι τόσο απλό. Δεν είναι θέμα μίας αίτησης αλλά πριν την υποβολή της αίτησης ακολουθείται μία διαδικασία που καταλήγει σε μελέτη βιωσιμότητας και στη συνέχεια υποβάλλεται η αίτηση.
Η F.B.Sσχεδίασε 10 βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσουμε πριν την υποβολή της αίτησης σε ένα ACTIONPLAN. Τα βήματα αυτά είναι κοινά τόσο για το Δημόσιο όσο και για τα ασφαλιστικά ταμεία.
[/mp_text] [/cherry_col] [/cherry_row]
6. Ειδικές περιπτώσεις διαχείρισης δανείων Από Κοινού των τεσσάρων συστημικών τραπεζών
Μέχρι σήμερα δεν είχαμε κανένα αποτελεσματικό θεσμικό πλαίσιο των «κόκκινων δανείων» και τα κόκκινα δάνεια να αυξάνονται αντί να μειώνονται. Προσπάθειες και εξελίξεις πολλές. Αποτέλεσμα μηδέν! Νόμοι αρκετοί, όλοι γραφειοκρατικοί και ανεφάρμοστοι. Αξίζει να υπενθυμίσουμε:
1. Ο περιβόητος Νόμος Δένδια
2. Κώδικας δεοντολογίας τραπεζών
3. Εξωδικαστικός μηχανισμός
4. Τροποποιήσεις του πτωχευτικού κώδικα
5. Σειρά υπουργικών αποφάσεων για χρέη στο δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία για 120 δόσεις.
Παρά το παραπάνω «οπλοστάσιο» των τραπεζών και του Δημοσίου, επιλέγουν την εύκολη λύση των πλειστηριασμών. Σε λίγο καιρό θα έχουν όλοι έλλειψη ρευστότητας και θα γίνουν εταιρείες realEstate. Με τον κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών έχει γίνει πρόβλεψη για την περίπτωση κατά την οποία η επιχείρηση έχει οφειλές σε πολλές τράπεζες (Περίπτωση πολλαπλών πιστωτών) Όπως αναφέρεται συγκεκριμένα στο κεφάλαιο έκτο σελίδα 33-34
Τελικά η παραπάνω διάταξη εφαρμόσθηκε σε πολύ λίγες περιπτώσεις και κυρίως οι περιπτώσεις αυτές αφορούσαν την περίπτωση του αρθ. 106 (β’) διαδικασία εξυγίανσης.
Με την υπογραφή της σύμβασης συνεργασίας των τεσσάρων συστημικών τραπεζών και της ιταλικής εταιρείαςDoBank (31/7/2018) θέλουμε να πιστεύουμε ότι δημιουργούνται επιτέλους συνθήκες για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των βιώσιμων επιχειρήσεων στην χώρα μας. Πιο συγκεκριμένα η σύμβαση συνεργασίας αφορά:
1. Στην πρώτη φάση χαρτοφυλάκιο δανείων ύψους 1,8 δις€, μπορεί να φτάσει στην συνέχεια και στα 8 δις€
2. Αφορά κοινά επιχειρηματικά δάνεια που σημαίνει ότι η επιχείρηση έχει δάνεια τουλάχιστον με (2) δύο συστημικές τράπεζες.
3. Η πρώτη επιλογή αφορά 300 Μ.Μ.Ε. οι οποίες στην συνέχεια θα αυξηθούν σημαντικά.
4. Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι βιώσιμες και κατά συνέπεια, το βιώσιμο της έρχεται για μια ακόμη φορά να είναι ο προσδιοριστικός παράγοντας του σχεδίου αναδιάρθρωσης της επιχείρησης.
5. Υποστηρίζεται ότι η μεγάλη εμπειρία της DoBank στην διαχείριση δανείων θα βοηθήσει σημαντικά στην εξυγίανση των Μ.Μ.Ε.
6. Θα δημιουργηθούν συνθήκες ακόμη και για την χρηματοδότηση των επιχειρήσεων.
7. Λύνεται το πρόβλημα του συντονιστή των τραπεζών και λειτουργεί ένας φορέας στα πλαίσια της αναζήτησης λύσης κοινά αποδεκτής.
Από την εμπειρία μας σε σχέδια αναδιάρθρωσης και πρότασης οριστικής διευθέτησης βλέπουμε στον ορίζονται πράσινο φως. Η αποτελεσματικότητα αυτού του σχεδίου μεταφέρεται τώρα στην DoBank και από αυτή εξαρτάται και μόνο αυτή η επιτυχία του θεσμού.
Το άλλο παράδειγμα της PQH η οποία διαχειρίζεται δάνεια της πρώην αγροτικής τράπεζας BadBank δεν έχει μέχρι σήμερα τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Τέλος πρέπει να σημειώσουμε ότι οι πλειστηριασμοί και οι ρευστοποιήσεις και απόκτηση ακινήτων από τις τράπεζες μακροπρόθεσμα δεν οδηγούν πουθενά. Για αυτό άλλωστε η τράπεζες επανεξετάζουν την στρατηγική τους με την εισαγωγή του θεσμού Leasing. Μια πρόταση που υποστηρίξαμε (FBS) και υποβάλλαμε στα κόμματα του κοινοβουλίου.
Συμπερασματικά πιστεύουμε ότι το εγχείρημα αυτό αποτελεί πιλότο για τον συντονισμό των Ελληνικών τραπεζών για την προσέγγιση λύσης κοινά αποδεκτής.
Η λύση αυτή έρχεται σε μια περίοδο που οι Ελληνικές τράπεζες σε ότι αφορά τα κόκκινα δάνεια η διαπίστωση είναι: ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ. Δυστυχώς αν δεν καταφέρουμε στην χώρα μας να λύσουμε το θέμα των κόκκινων δανείων οι παρενέργειες αυτής της αδυναμίας θα είναι πολλές και έντονες.
Ας αξιοποιήσουμε αυτή την ευκαιρία. Μη ξεχνάμε ότι η DoBank διαθέτει τραπεζική άδεια και κατά συνέπεια η αναδιάρθρωση που θα λάβει μπορεί να έχει το χαρακτήρα της αναχρηματοδότησης με την προϋπόθεση πάντα ότι είναι βιώσιμες επιχειρήσεις. Συνεπώς πριν από κάθε σκέψη πρέπει να απαντήσουμε στο ερώτημα είμαστε βιώσιμοι; Και ποιος το λέει αυτό;
Έχουμε κατ’ επανάληψη αναφέρει ότι το διαβατήριο της αναδιάρθρωσης, αναχρηματοδότησης της επιχείρησης είναι η βιωσιμότητα σε συνδυασμό με τα περιουσιακά στοιχεία που κατέχει.
Η περίπτωση της DoBank και των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, παρουσιάζει κοινά στοιχεία με τον εξωδικαστικό μηχανισμό, αφού ο ρόλος της DoBank ταυτίζεται με τον ρόλο του συντονιστή του εξωδικαστικού μηχανισμού.
Έτσι μια επιχείρηση που έχει να αντιμετωπίσει τα μέτωπα (2) δύο τουλάχιστον τραπεζών θα μπορούσε να ρυθμίσει τις υποχρεώσεις με την DoBank και τυχόν υποχρεώσεις σε ασφαλιστικά ταμεία και δημόσιο με την διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού.
Σε κάθε περίπτωση, ΚΑΘΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ, στους δύσκολους καιρούς που περνάμε πρέπει πρώτα να συντάξει μελέτη βιωσιμότητας και αναλυτική κατάσταση πιστωτών.
Στην συνέχεια θα πρέπει να απαντήσει:
· Ποιες είναι οι δυνατότητες;
· Ποιο είναι το επίπεδο ρευστότητας
· Να υποβάλλει σχέδιο αναδιοργάνωσης
7. Διαδικασία εξυγίανσης του ΠτΚ (Ν.4446/2016) ή Εξωδικαστικός μηχανισμός (Ν.4469/2017)
Δύο νόμοι. ….δύο δρόμοι; Η λήψη των αποφάσεων στα χέρια των ειδικών;
Στο τέλος του 2016 δημοσιεύθηκε ο νόμος 4446/2016, ο οποίος μεταξύ των άλλων στο πρώτο μέρος περιελάμβανε μια σειρά τροποποιήσεων του ΠτΚ. Πέντε μήνες μετά, ψηφίζεται και δημοσιεύεται ο νόμος 4469/2017 «Εξωδικαστικός μηχανισμός» Κοινός στόχος και των δύο αυτών νομοθετημάτων είναι η εξυγίανση των επιχειρήσεων που παρουσιάζουν αδυναμία να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις των, δυνάμει όμως αυτή η αδυναμία να αποκατασταθεί. Υπό αυτήν την έννοια οι δύο αυτοί νόμοι παρουσιάζουν σημαντικές ομοιότητες αλλά και διαφορές. Σε μια προσπάθεια να αποτυπώνουμε τις ομοιότητες και διαφορές καταλήξαμε στα εξής σημεία:
ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ
1) Αφορούν και οι δύο διαδικασίες βιώσιμες επιχειρήσεις.
2) Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις πρέπει να έχουν πτωχευτική ικανότητά.
3) Απαιτούν Μελέτη βιωσιμότητας ή Επιχειρησιακό σχέδιο.
4) Απαιτούν το ίδιο ποσοστό για την συμφωνία των πιστωτών 60%…
5) Στις δύο διαδικασίες εφαρμόζεται η αρχή της μη χειροτέρευσης της θέσης των πιστωτών.
6) Παρέχουν προστασία στον οφειλέτη με προληπτικά μέτρα.
7) Η Αξία ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων αποτελεί βασική παράμετρο και των δύο διαδικασιών.
8) Αφορά αυτούς τους πιστωτές που συμμετέχουν ή επηρεάζονται από την συμφωνία..
9) Η επικύρωση από το δικαστήριο (όταν φθάνει εκεί ) γίνεται με την διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας.
10)Αναγκαίες οι διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές και στις δύο περιπτώσεις.
11)Προβλέπεται ίση μεταχείριση πιστωτών της αυτής κατηγορίας.
ΔΙΑΦΟΡΕΣ
1) Στον εξωδικαστικό μηχανισμό η επικύρωση είναι προαιρετική.
2) Τα προληπτικά μέτρα στην εξυγίανση (πρώτη φάση ) δίνονται από το δικαστήριο ,ενώ στον εξωδικαστικό μηχανισμό «εκ του νόμου».
3) Για τα προληπτικά μέτρα (πρώτη φάση )στον εξωδικαστικό μηχανισμό απαιτείται σύμφωνη γνώμη του 50% των συμμετεχόντων , ενώ με την εξυγίανση με συναίνεση το 20% στις εξαιρετικές περιπτώσεις.
4) Στον εξωδικαστικό εξαιρούνται οι αποδοχές του προσωπικού από την διαδικασία ,στην εξυγίανση όχι.
5) Στον εξωδικαστικό υπάρχει πρόνοια για μικρούς πιστωτές ,στην εξυγίανση όχι.
6) Το κούρεμα των προσαυξήσεων,προστίμων και τόκων υπερημερίας προβλέπεται από το νόμο , στην εξυγιανση είναι θέμα διαπραγμάτευσης.
7) Στο εξωδικαστικό μηχανισμό ο αριθμός των δόσεων φθάνει μέχρι 120 τέτοιο δεν υφίσταται στην εξυγίανση, αφού τις πιο πολλές περιπτώσεις στον ΕΦΚΑ οι δόσεις φθάνουν τις 180.
8) Στον εξωδικαστικό υπάρχουν κριτήρια επιλεξιμότητας στην εξυγίανση όχι.
9) Οι υποχρεώσεις στο εξωδικαστικό μηχανισμό έχουν χρονικούς περιορισμούς ,κάτι τέτοιο δεν υπάρχει στην εξυγίανση.
10)Μεγάλη γραφειοκρατία σημειώνεται στο εξωδικαστικό μηχανισμό.
11)Στον εξωδικαστικό μηχανισμό γίνεται διάκριση μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων, ενώ στην εξυγίανση τέτοια διάκριση δεν υπάρχει.
Θα μπορούσαμε να σημειώσουμε και άλλες ομοιότητες και διαφορές , θεωρούμε όμως αυτές, τις πιο σημαντικές. Από την παραπάνω προσέγγιση του θέματος προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι η επιλογή δεν είναι εύκολη. Αυτό συμβαίνει διότι το θέμα της εξυγίανσης συνδέεται με μια σειρά παραγόντων που είναι διαφορετική για κάθε επιχείρηση και διαφορετικής έντασης. Ούτε η ίδια επιχείρηση μπορεί να αποφασίσει μόνη της. Όταν δόθηκε στην δημοσιότητα το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό σε σχετικό άρθρο είχαμε γράψει ότι» πρόκειται για ένα άλλο άρθρο 99″ ,την ίδια άποψη έχουμε και σήμερα. Το ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ που προκύπτει είναι ότι τα προβλήματα εξυγίανσης και επιβίωσης της επιχείρησης λύνονται ΣΉΜΕΡΑ με την συνδρομή του οικονομολόγου ειδικού σε Θέματα χρηματοοικονομικής Διοίκησης και του νομικού με ειδίκευση στην εξυγίανση των επιχειρήσεων.