ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΕΩΝ
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΤΙΑΣΗΣ.
Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΕ ΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΜΕ ΣΤΟΧΟΥΣ
*Συνοπτική παρουσίαση της μεθοδολογίας
Το εγχειρίδιο αυτό συνδέεται με τη διδασκαλία μου στο πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Οικονομικό τμήμα ΝΟΕ) του μαθήματος «Κατάρτιση προϋπολογισμών», τις παραδόσεις του μαθήματος Budgeting στο Μεταπτυχιακό τμήμα Διοίκησης επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ Μακεδονίας), αλλά κυρίως είναι προϊόν εφαρμογής και πρακτικής αντιμετώπισης σε καταστήματα των κλάδων Αρτοσυσκευασμένων ειδών Ζαχαροπλαστικής, παιδικών ρούχων, οικιακού εξοπλισμού, ηλεκτρολογικού εξοπλισμού και άλλων.
Έτσι, στο εγχειρίδιο αυτό μεταφέρεται η γνώση και η εμπειρία του θέματος, που είναι μια δοκιμασμένη συνταγή και πρακτική διαδικασία, με πολύ καλά αποτελέσματα.
Σκοπός του εγχειριδίου είναι να αποτελέσει έναν αξιολογικό χάρτη για κάθε κατάστημα του ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟΥ και ΕΣΤΙΑΣΗΣ. Με την εφαρμογή του εγχειριδίου, ο επιχειρηματίας έχει έναν οδηγό πλεύσης με συγκεκριμένους αξιολογικούς δείκτες. Με άλλα λόγια, είναι ένα δυναμικό εργαλείο Διοίκησης καταστήματος και άσκησης της εμπορικής επιχειρηματικής δράσης.
Από πλευράς τεχνικής, εντάσσεται στον τομέα της προϋπολογιστικής διαδικασίας, ενώ από πλευράς γνωστικού αντικειμένου ανήκει στη σφαίρα της χρηματοοικονομικής Διοίκησης.
Η δομή και το περιεχόμενο του εγχειριδίου αποτελείται από (5) πέντε μέρη, με αυτοτελές περιεχόμενο του κάθε μέρους, το οποίο εξετάζει και αξιολογεί τις επιδόσεις του καταστήματος σε όλα τα επίπεδα.
Έτσι, πιο συγκεκριμένα, τα επιμέρους τμήματα περιλαμβάνουν:
Το ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ που είναι και το εισαγωγικό, αφού γίνει μία συνοπτική αναφορά στο σκοπό και στους στόχους του εγχειριδίου, συντάσσεται μία αξιολογική έκθεση για την κατάσταση του καταστήματος -επιχείρησης σήμερα. Η έκθεση αυτή αποτελεί σημείο αναφοράς και αφετηρίας για τον προϋπολογισμό του καταστήματος που θα συνταχθεί στη συνέχεια. Η έκθεση αυτή συνοδεύεται με μία αξιολόγηση (ποσοτική) για τη διαχείριση της πανδημίας ως και των επιπτώσεων και συνεπειών αυτής. Κατόπιν, προσδιορίζονται οι αξιολογικοί δείκτες του καταστήματος σε επίπεδο επιδόσεων και αποδόσεων που είναι ταυτόχρονα οι στόχοι της επιχείρησης.
Στο ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ, όπως φαίνεται στον πίνακα περιεχομένων που ακολουθεί, προσδιορίζουμε μια σειρά από δείκτες οι οποίοι αναφέρονται στη συνολική δραστηριότητα του καταστήματος, όπως αυτή εκφράζεται με τους δείκτες:
Όλοι οι παραπάνω δείκτες απαντούν στο απλό ερώτημα «Έχει δουλειά; Πώς πάνε οι δουλειές;». Σχετικό με το δεύτερο μέρος είναι ο πίνακας που ακολουθεί ο οποίος αναφέρεται στον προϋπολογισμό πωλήσεων. Ανάλογοι πίνακες γίνονται και στον αριθμό διελεύσεων και αγορών.
Στο ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ εξετάζεται και ποσοτικοποιείται η παραγωγικότητα και πιο συγκεκριμένα, η παραγωγικότητα των παραγωγικών συντελεστών. Σύμφωνα με τους αριθμοδείκτες του πίνακα, εξετάζεται η παραγωγικότητα σε επίπεδο πωλήσεων και διελεύσεων και των εγκαταστάσεων, όπως εμβαδόν του καταστήματος.
Στο ΤΕΤΑΡΤΟ ΜΕΡΟΣ προσδιορίζεται η αποδοτικότητα του καταστήματος σε οικονομικούς όρους. Η προσέγγιση αυτή έχει σημείο αφετηρίας το μικτό περιθώριο κέρδους το οποίο, ειδικά στην εστίαση, είναι η διαφορά πωλήσεων και του κόστους αναλώσεων.
Τα μικτά κέρδη και το μικτό περιθώριο κέρδους πέραν από το γεγονός ότι αποτελούν σημείο αναφοράς και αφετηρίας γενικά της αποδοτικότητας, αποτελούν και κριτήριο του επιχειρηματικού κινδύνου.
Το λειτουργικό περιθώριο κέρδους που προσδιορίζεται (EBITDA), πέραν των άλλων, στη συγκεκριμένη ανάλυσή μας είναι και κριτήριο βιωσιμότητας.
Τέλος, η αποδοτικότητα εξετάζεται και σε ό,τι αφορά το σύνολο των απασχολουμένων κεφαλαίων και το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων.
Στο ΠΕΜΠΤΟ ΜΕΡΟΣ η αποτελεσματικότητα του καταστήματος δίνει μία άλλη διάσταση στο θέμα των επιδόσεων και αποδόσεων. Στα πλαίσια αυτά εξετάζονται:
Η αποτελεσματικότητα των πόρων που θυσιάζονται για την επίτευξη των πωλήσεων. Οι πόροι αναφέρονται στο κεφάλαιο που διατίθενται στο σύνολο των εξόδων ως και των εξόδων προσωπικού και μισθωμάτων.
Η αποτελεσματικότητα του καταστήματος χαρακτηρίζεται από την μετατροπή των διελεύσεων σε αγορές (πωλήσεις) ως και στην μεγιστοποίηση του ύψους των αγορών ανά διέλευση.
Κάθε μήνα μέσα από δέκα επιλεγμένους δείκτες (κατά περίπτωση της επιχείρησης) αξιολογούνται και βαθμολογούνται οι επιδόσεις και αποδόσεις της επιχείρησης με άριστα το δέκα.
Η μεθοδολογία μας αποτελεί μια σύγχρονη τεχνική και πρακτική στα πλαίσια σήμερα του αναγκαίου επιχειρηματικού μετασχηματισμού, που απελευθερώνει την επιχειρηματική σκέψη, βελτιώνει και αναβαθμίζει το επίπεδο επιχειρηματικότητας. Είναι για όλα τα μεγέθη των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως τήρησης λογιστικών βιβλίων και νομικού καθεστώτος. Δεν δημιουργεί επιπρόσθετο Διοικητικό κόστος μέσα στην επιχείρηση και ελαχιστοποιεί τον επιχειρηματικό κίνδυνο.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΥ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΕΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
Πρώτο μέρος: Εισαγωγικό
1. Σκοπός
2. Συνοπτική αξιολόγηση (έκθεση) του καταστήματος
3. Κατάρτιση προϋπολογισμών του καταστήματος
4. Μεθοδολογία παρουσίασης
5. Βασικές παραδοχές και υποθέσεις
Μέρος δεύτερο: Δραστηριότητα – Δείκτες δραστηριότητας
1. Το εννοιολογικό περιεχόμενο της δραστηριότητας
2. Ρυθμός μεγέθυνσης
3. Δείκτης εποχιακής προσαρμογής
4. Βαθμοί εκτέλεσης του προϋπολογισμού
5. Αριθμός διελεύσεων στο κατάστημα
6. Πωλήσεις online ως ποσοστό των πωλήσεων
7. Διαχρονική μεταβολή (τάσεις) των πωλήσεων
Μέρος τρίτο: Παραγωγικότητα – Δείκτες
1. Η έννοια της παραγωγικότητας στο κατάστημα λιανικών πωλήσεων
2. Η παραγωγικότητα των εργαζομένων και οι πωλήσεις
3. Διελεύσεις ανά εργαζόμενο
4. Παραγωγικότητα εγκαταστάσεων
Μέρος τέταρτο: Αποδοτικότητα – Δείκτες αποδοτικότητας του καταστήματος
1. Η έννοια της αποδοτικότητας στο κατάστημα
2. Μικτό περιθώριο κέρδους
3. Λειτουργικό περιθώριο κέρδους
4. Καθαρό περιθώριο κέρδους
5. Απόδοση απασχολουμένων κεφαλαίων
6. Αποδοτικότητα ιδίων κεφαλαίων
Μέρος πέμπτο: Αποτελεσματικότητα
1. Το εννοιολογικό περιεχόμενο της αποτελεσματικότητας
2. Έξοδα προς πωλήσεις
3. Αποτελεσματικότητα απασχολουμένων κεφαλαίων
4. Αποτελεσματικότητα προσωπικού
5. Μετατροπή των διελεύσεων σε αγορές
6. Αγορές (πωλήσεις) ανά διέλευση
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΗ
ΟΔΗΓΟΣ ΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ
ΣΤΟ ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟ – ΕΣΤΙΑΣΗ
*ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΕ ΣΤΟΧΟΥΣ
Α΄ ΦΑΣΗ: ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ
1. Ανάθεση στην FBS
2. Επεξεργασία στοιχείων
3. Η διαχείριση της πανδημίας από την επιχείρηση και προσδιορισμός των συνεπειών στην επιχείρηση
4. Συνεργασία με τη Διοίκηση της επιχείρησης
Β΄ ΦΑΣΗ: ΣΥΝΤΑΞΗ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
1. Σύνταξη αρχικού σχεδίου
2. Συζητήσεις με τη Διοίκηση
3. Υποβολή οριστικού προϋπολογισμού
4. Προϋπολογισμός (3) τριών επιπέδων: (α) λειτουργικών κερδών (β) Δημόσιο -Ασφαλιστικά ταμεία, κεφαλαίου κινήσεως, επιχειρηματική αμοιβή (γ) Τράπεζες (τόκοι, χρεολύσια)
Γ΄ ΦΑΣΗ: ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ – ΕΛΕΓΧΟΣ- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
1. Σύνταξη περιοδικών εκθέσεων
2. Έλεγχος αποκλίσεων
3. Διορθωτικές κινήσεις
4. Επίτευξη στόχων, βαθμός εκτέλεσης του σχεδίου