Η ΕΠΟΜΕΝΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Ο ΟΔΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΕΝΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ
Προγράμματα
ΕΞΥΓΙΑΝΣΗΣ | ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ | ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
H FBS μέσα από μια πετυχημένη διαδρομή σε σχέδια εξυγίανσης και διάσωσης στον ιδιωτικό τομέα, συναντά τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Αγαπητέ κύριε Δήμαρχε,
Τα τελευταία χρόνια η χώρα μας βρίσκεται στη δίνη μιας οικονομικής κρίσης, η οποία επηρέασε όλους τους τομείς της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας. Η οικονομική κρίση έφερε σε πολύ δύσκολη θέση τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, αφού η σχέση τους με την κεντρική διοίκηση είναι ιδιαίτερα στενή και εξαρτημένη.
Η συνεχιζόμενη ύφεση και αυστηρή δημοσιονομική πολιτική περιόρισε τα έσοδα των φορέων από κάθε πηγή προέλευσης. Η ανελαστικότητα των δαπανών και το κοινωνικό έργο των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης, δεν άφησαν περιθώρια άμεσης προσαρμογής στο νέο οικονομικό περιβάλλον. Πέρα αυτών, η πολιτεία έθεσε σημαντικούς περιορισμούς δημοσιονομικής πειθαρχίας με αποτέλεσμα οι δήμοι να αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης και να απαιτείται η ένταξη τους σε ειδικά προγράμματα εξυγίανσης.
Η εταιρεία μας (FBS) με μεγάλη εμπειρία σε σχέδια διάσωσης και εξυγίανσης στον ιδιωτικό τομέα και αναγνωρίζοντας την κατάσταση και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν ή θα αντιμετωπίσουν οι δήμοι, έρχεται να συνεργαστεί μαζί σας σε θέματα του ευρύτερου επιχειρησιακού σχεδιασμού (εξυγίανση, σταθερότητα, ανάπτυξη). Η εισαγωγή της Χρηματοοικονομικής Διοίκησης (Financial Management) στους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης με την κατάλληλη προσαρμογή στα δεδομένα των δήμων, πιστεύουμε ότι θα αποτελέσει την αφετηρία μιας άλλης προσέγγισης στον προγραμματισμό και τη διαχείριση μιας σειράς θεμάτων.
Η ενημέρωση από την FBS δεν κοστίζει, ΑΞΙΖΕΙ.
Για την FBS,
Δρ Δημήτρης Καμπούρης
Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Ειδικός επιστήμονας σε θέματα
χρηματοοικονομικής διοίκησης και επενδύσεων
Η εισαγωγή της Χρηματοοικονομικής Διοίκησης
(Financial Management)
στους δήμους της Χώρας
Μια μεταρρύθμιση που δεν στοιχίζει αλλά… αξίζει
Είναι αλήθεια ότι η εφαρμογή του διπλογραφικού συστήματος στους δήμους συνέβαλε ουσιαστικά στην πληροφόρηση για την οικονομική κατάσταση των δήμων. Ωστόσο όμως, δεν αξιοποιήθηκαν οι δυνατότητες και ευκαιρίες που δίνει το διπλογραφικό σύστημα προκειμένου να εφαρμοσθούν σύγχρονες μορφές τεχνικής Διοίκησης.
Η οικονομική κρίση που βιώνουμε έφερε στην επιφάνεια προβλήματα και ανάγκες Διοικητικής και Χρηματοοικονομικής λειτουργίας στους Δήμους. Η παραδοσιακή αντιμετώπιση με την σύνταξη διάφορων χρηματοοικονομικών καταστάσεων και στην καλύτερη περίπτωση με δείκτες που περιγράφουν την κατάσταση και την πορεία των Δήμων δε λύνει το πρόβλημα αλλά ούτε και αποτελούν εργαλεία Διοίκησης (Management).
Η πλήρη και ορθή εφαρμογή του διπλογραφικού συστήματος επιτρέπει σήμερα την εισαγωγή της Χρηματοοικονομικής ανάλυσης και του χρηματοοικονομικού προγραμματισμού και προσθέτει μια νέα διάσταση στην Διοίκηση των Δήμων. Με την εφαρμογή της χρηματοοικονομικής ανάλυσης και του χρηματοοικονομικού προγραμματισμού ο ισολογισμός ενός δήμου αποτελεί σημείο αναφοράς στην λήψη των αποφάσεων.
Τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ένας Δήμος αναφέρονται κυρίως:
- Στην Ρευστότητα
- Στην Βιωσιμότητα
- Στους Κίνδυνους που αντιμετωπίζει
- Στην Χρηματοδοτική λειτουργία
- Στην Κοινωνική ευθύνη
- Στην Μεγιστοποίηση της κοινωνικής ωφέλειας.
Ενώ θα έλεγε κανείς ότι είναι γνωστά αυτά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δήμοι, η αντιμετώπιση αυτών γίνεται όταν παρουσιάζονται χωρίς την εφαρμογή της έγκαιρης προειδοποίησης και της άμεσης λήψης μέτρων.
Πιο συγκεκριμένα:
Η ρευστότητα αντιμετωπίζεται μέσα από ένα ταμειακό προϋπολογισμό χωρίς να εξετάζεται:
- Πώς μπορούμε να την επηρεάσουμε;
- Πώς μπορούμε να την ελέγξουμε;
- Μπορούμε να την μετρήσουμε ποσοτικά;
- Μπορούμε να την αξιολογήσουμε ποιοτικά;
Όλοι σήμερα ομιλούμε και αναφερόμαστε στην έννοια της βιωσιμότητας των φορέων αλλά και της βιωσιμότητας… του Ελληνικού χρέους. Σχετικά με την βιωσιμότητα του Δήμου τίθενται τα ερωτήματα:
- Πότε ένας δήμος είναι Βιώσιμος;
- Ποιοι είναι οι προσδιοριστικοί παράγοντες της Βιωσιμότητας ενός δήμου;
- Μπορεί να μετρηθεί η Βιωσιμότητα ενός Δήμου;
- Πώς μπορεί να εξυγιανθεί ένας Δήμος;
Παρά το γεγονός ότι ένας Δήμος δεν ασκεί «Επιχειρηματική δραστηριότητα», αντιμετωπίζει κινδύνους όπως μια επιχείρηση. Οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν οι δήμοι αναφέρονται:
- Στον λειτουργικό κίνδυνο
- Στον Κίνδυνο ρευστότητας
- Στον Χρηματοοικονομικό Κίνδυνο
Το ερώτημα του τίθεται στην παραπάνω περίπτωση είναι, αν μπορούν να μετρηθούν οι παραπάνω κίνδυνοι και πώς;
Η χρηματοοικονομική Διοίκηση μας επιτρέπει να μετρήσουμε σε ένα Δήμο:
- Την αποδοτικότητα
- Την παραγωγικότητα
- Την αποτελεσματική διαχείριση πόρων
- Τις πηγές και χρήσεις κεφαλαίων
- Την πολιτική ελαχιστοποίησης δαπανών
- Την αποδοτικότητα των επενδύσεων σε όρους κοινωνικής ωφέλειας.
Με βάση όσα αναφέραμε παραπάνω γίνεται σαφές ότι η εισαγωγή της Χρηματοοικονομικής Διοίκησης στους δήμους αποτελεί μια δέσμη ενεργειών και αποφάσεων που μεταβάλλει τον τρόπο Διοίκησης και αξιολόγησης. Απαντά σ’ όλα τα ερωτήματα που τέθηκαν και αποτελεί ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης για τους κινδύνους που θα αντιμετωπίσει ο δήμος. Η εφαρμογή της Χρηματοοικονομικής Διοίκησης στους δήμους λειτουργεί και αποτρέπει έγκαιρα καταστάσεις που θα οδηγούσαν σε μια προβληματική και μη βιώσιμη κατάσταση για τον Δήμο.
Δύο βασικές προϋποθέσεις (παραδοχές) πρέπει να υπάρχουν για την εφαρμογή της χρηματοοικονομικής Διοίκησης στους Δήμους:
- Ειδική διαγνωστική μελέτη, Μελέτη για την κατάσταση του Δήμου
- Προσαρμοστικότητα της νέας μεθοδολογίας στον δήμο χωρίς πρόσθετο κόστος και με ορατό το όφελος που θα προκύψει.
Η εφαρμογή της χρηματοοικονομικής Διοίκησης από τους δήμους σημαίνει εγκατάλειψη του μοντέλου διοίκησης αποκλειστικής ταμειακής διαχείρισης και μετάβαση στην στρατηγική εξυγίανσης, σταθερότητας και ανάπτυξης. Οι μεταρρυθμίσεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν σημαίνουν μόνο περιορισμό πόρων, Δημοσιονομική πειθαρχία και ασφυκτικούς ελέγχους από την κεντρική Διοίκηση, αλλά και εισαγωγή σύγχρονων μεθόδων και τεχνικών για αποτελεσματικότερο έλεγχο του λειτουργικού κόστους και της ορθολογικής διαχείρισης των πόρων και της εσωτερικής αναδιάρθρωσης των δήμων χωρίς κόστος.
Συμπερασματικά ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης των κινδύνων και ταυτόχρονα ένα σύστημα αξιολογικών κριτηρίων εγγυώνται την βιωσιμότητα και την ανάπτυξη του Δήμου
ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Financial Management
Από την εξυγίανση… στην ανάπτυξη
Η χρηματοοικονομική διοίκηση στην υπηρεσία του Δήμου σε τρία επίπεδα (Προγράμματα)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗΣ
- Διαγνωστική μελέτη για την κατάσταση του Δήμου
- Αξιολόγηση του Δήμου με αυστηρά κριτήρια
- Μέτρηση των ορίων και αντοχών του Δήμου (Stress Test)
- Μέτρηση του επιπέδου βιωσιμότητας
- Εκπόνηση ειδικού επιχειρησιακού προγράμματος
- Υποστηρικτική βοήθεια για έγκριση του προγράμματος εξυγίανσης
- Παρακολούθηση του προγράμματος εξυγίανσης
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ
- Μετατροπή του προγράμματος εξυγίανσης σε κυλιόμενο προϋπολογισμό
- Δικλείδες βιωσιμότητας
- Θέσπιση αυστηρών κριτηρίων εκτέλεσης προϋπολογισμού
- Διοίκηση με στόχους
- Πολιτική ελαχιστοποίησης δαπανών
- Ειδικοί δείκτες στόχοι (παραγωγικότητα, αποδοτικότητα, αποτελεσματικότητα)
- Μηνιαίες προϋπολογιστικές και απολογιστικές εκθέσεις
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
- Η οικονομική & δημογραφική ταυτότητα του δήμου
- Το οικονομικό & κοινωνικό περιβάλλον του δήμου
- Υφιστάμενη κατάσταση του δήμου, SWOT ανάλυση
- Διοικητική και λειτουργική αναδιοργάνωση
- Στρατηγική της ανάπτυξης
- ACTION PLAN, Στόχοι, Στρατηγικές, Ενέργειες
- Μετατροπή του ACTION PLAN σε χρηματοοικονομικό προγραμματισμό
- Φάσεις υλοποίησης – χρονοδιάγραμμα