O Εξωδικαστικός μηχανισμός
Ως εργαλείο αντιμετώπισης του ιδιωτικού χρέους Άμεση ανάγκη τροποποίησης
Πολλά λέγονται και γράφονται για το Δημόσιο χρέος, αγνοούμε όμως οι περισσότεροι ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το ιδιωτικό χρέος. Το ιδιωτικό χρέος αναφέρεται στα χρέη των επιχειρήσεων και νοικοκυριών προς τις τράπεζες ασφαλιστικά ταμεία δημόσιο γιατί όχι και στη ΔΕΗ. Ο νόμος 4469/17 περί εξωδικαστικού μηχανισμού ο οποίος τέθηκε σε εφαρμογή από τον Αύγουστο μήνα έφερε προσδοκία σε πολλές επιχειρήσεις ότι θα λύσουν το πρόβλημα της υπερχρέωσης, ταυτόχρονα η πολιτεία πίστευε και πιστεύει ότι μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού θα λυθεί το θέμα των κόκκινων δανείων. Παρά την αισιοδοξία των πρώτων ημερών δεν φαίνεται να προχωρά ο μηχανισμός στο βαθμό που αναμενόταν, δεν χωράει αμφιβολία ότι όλη η διαδικασία είναι έντονα γραφειοκρατική. Από την άλλη πλευρά οι επιχειρηματίες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και τα στοιχεία που θα πρέπει να είναι αξιόπιστα. Προκειμένου θεσμός να γίνει πιο αποτελεσματικός και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες των αιτήσεων ένταξης θα πρέπει να γίνουν άμεσα τροποποιήσεις στον υφιστάμενο θεσμικό Πλαίσιο Όσο θα υπάρχει καθυστέρηση στην τροποποίηση του ιδιωτικού χρέους θα αυξάνεται
Παρά το γεγονός ότι ο νόμος 4469/2017 μόλις έχει συμπληρώσει δύο μήνες ζωής, η τροποποίηση του κρίνεται άμεση και επιτακτική κι αυτό για τους παρακάτω λόγους:
- Είναι ιδιαίτερα γραφειοκρατικός και δυσκίνητος
- Η διαδικασία είναι σύνθετη χωρίς να αντιμετωπίζονται τα θέματα με αντικειμενικά κριτήρια με περιττή γραφειοκρατία
- Πριν γίνει υπαγωγή και επιλεξιμότητα δεν πρέπει να απαιτείται η υποβολή πληθώρας δικαιολογητικών.
- Πρώτα εξετάζεται η βιωσιμότητα και υπογράφεται η συμφωνία και μετά υποβάλλονται τα δικαιολογητικά που χαρακτηρίζονται «ουδέτερα».
- Δεν παρέχεται περίοδος χάριτος στην εξόφληση του δημοσίου και ΕΦΚΑ, ενώ οι δόσεις θα μπορούσαν να είναι 120, κλιμακούμενες και σε όρους παρούσας αξίας.
- Η άμεση εφαρμογή του δημιουργεί προβλήματα ρευστότητας.
- Η αδυναμία της επιχείρησης στην ικανότητα αποπληρωμής δεν κρίνεται με βάση τις προοπτικές του μέλλοντος αλλά με τις επιδόσεις του παρελθόντος.
- Πολλά σημεία χρήζουν διευκρινήσεων και νομοθετικών ρυθμίσεων πχ το θέμα της φορολογικής επιβάρυνσης της απομείωσης.
- Η δυνατότητα και το κούρεμα δεν πρέπει να συνδέονται με την αξία ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων
- Υπάρχει κίνδυνος για αδιέξοδα του νόμου
Πριν είναι πολύ αργά, να γίνουν αναγκαίες τροποποιήσεις με συνεργασία της κεντρικής ένωσης επιμελητηρίων Ελλάδος