ΔΙΑΔΙΚΑΣΊΑ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗΣ ΤΟΥ ΠτΚ (Ν.4446/2016)
ή
ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ (Ν.4469/2017)
Δύο νόμοι. ….δύο δρόμοι ;
Η λήψη των αποφάσεων στα χέρια των ειδικών! !!!!
Στο τέλος του 2016 δημοσιεύθηκε Ο νομος 4446/2016, ο οποίος μεταξύ των άλλων στο πρώτο μέρος περιελάμβανε μια σειρά τροποποιήσεων του ΠτΚ. Πέντε μήνες μετά, ψηφίζεται και δημοσιεύεται ο νόμος 4469/2017 “Εξωδικαστικός μηχανισμός”
Κοινός στόχος και των δύο αυτών νομοθετημάτων είναι η εξυγίανση των επιχειρήσεων που παρουσιάζουν αδυναμία να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις των, δυνάμει όμως αυτή η αδυναμία να αποκατασταθεί. Υπό αυτήν την έννοια οι δύο αυτοί νόμοι παρουσιάζουν σημαντικές ομοιότητες αλλά και διαφορές. Σε μια προσπάθεια να αποτυπώνουμε τις ομοιότητες και διαφορές ( μια πρώτη προσέγγιση) καταλήξαμε στα εξής σημεία.:
Α) ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ :
1) Αφορούν και οι δύο διαδικασίες βιώσιμες επιχειρήσεις.
2 )Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις πρέπει να έχουν πτωχευτική ικανότητά .
3) Απαιτούν Μελέτη βιωσιμότητας ή Επιχειρησιακό σχέδιο.
4)Απαιτούν το ίδιο ποσοστό για την συμφωνία των πιστωτών 60%…
5) Στις δύο διαδικασίες εφαρμόζεται η αρχή της μη χειροτέρευσης της θέσης των πιστωτών..
6)Παρέχουν προστασία στον οφειλέτη με προληπτικά μέτρα.
7) Η Αξία ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων αποτελεί βασική παράμετρο και των δύο διαδικασιών.
8) Αφορά αυτούς τους πιστωτές που συμμετέχουν ή επηρεάζονται από την συμφωνία..
9) Η επικύρωση από το δικαστήριο (όταν φθάνει εκεί ) γίνεται με την διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας.
19) Αναγκαίες οι διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές και στις δύο περιπτώσεις.
10)Προβλέπεται ίση μεταχείριση πιστωτών της αυτής κατηγορίας.
Β) ΔΙΑΦΟΡΕΣ :
1)Στον εξωδικαστικο μηχανισμό η επικύρωση είναι προαιρετική..
2)Τα προληπτικά μέτρα στην εξυγίανση (πρώτη φάση ) δίνονται από το δικαστήριο ,ενώ στον εξωδικαστικό μηχανισμό “εκ του νόμου”.
3) Για τα προληπτικά μέτρα (πρώτη φάση )στον εξωδικαστικό μηχανισμό απαιτείται σύμφωνη γνώμη του 50% των συμμετεχόντων , ενώ με την εξυγίανση με συναίνεση το 20% στις εξαιρετικές περιπτώσεις.
4)Στον εξωδικαστικό εξαιρούνται οι αποδοχές του προσωπικού από την διαδικασία ,στην εξυγίανση όχι.
5)Στον εξωδικαστικό υπάρχει πρόνοια για μικρούς πιστωτές ,στην εξυγίανση όχι.
6)Το κούρεμα των προσαυξήσεων,προστίμων και τόκων υπερημερίας προβλέπεται από το νόμο , στην εξυγιανση είναι θέμα διαπραγμάτευσης.
7)Στο εξωδικαστικό μηχανισμό ο αριθμός των δόσεων φθάνει μέχρι 120 τέτοιο δεν υφίσταται στην εξυγίανση, αφού τις πιο πολλές περιπτώσεις στον ΕΦΚΑ οι δόσεις φθάνουν τις 180.
8)Στον εξωδικαστικό υπάρχουν κριτήρια επιλεξιμότητας στην εξυγίανση όχι.
9)Οι υποχρεώσεις στο εξωδικαστικό μηχανισμό έχουν χρονικούς περιορισμούς ,κάτι τέτοιο δεν υπάρχει στην εξυγίανση.
10)Μεγάλη γραφειοκρατεία σημειώνεται στο εξωδικαστικό μηχανισμό.
11) Στον εξωδικαστικό μηχανισμό γίνεται διάκριση μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων, ενώ στην εξυγίανση τέτοια διάκριση δεν υπάρχει.
Θα μπορούσαμε να σημειώσουμε και άλλες ομοιότητες και διαφορές , θεωρούμε όμως αυτές, τις πιο σημαντικές.
Από την παραπάνω προσέγγιση του θέματος προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι η επιλογή δεν είναι εύκολη. Αυτό συμβαίνει διότι το θέμα της εξυγίανσης συνδέεται με μια σειρά παραγόντων που είναι διαφορετική για κάθε επιχείρηση και διαφορετικής έντασης. Ούτε η ίδια επιχείρηση μπορεί να αποφασίσει μόνη της. Όταν δόθηκε στην δημοσιότητα το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό σε σχετικό άρθρο είχαμε γράψει ότι” πρόκειται για ένα άλλο άρθρο 99″ ,την ίδια άποψη έχουμε και σήμερα.
Το ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ που προκύπτει είναι ότι τα προβλήματα εξυγίανσης και επιβίωσης της επιχείρησης λύνονται ΣΉΜΕΡΑ με την συνδρομή του οικονομολόγου ειδικού Θέματα χρηματοοικονομικής Διοίκησης και του νομικού με ειδίκευση στην εξυγίανση των επιχειρήσεων.