ΟΙ 10 ΠΛΗΓΕΣ ΤΟΥ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ.
ΆΜΕΣΗ Η ΑΝΑΓΚΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΕΥΈΛΙΚΤΟΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΣ.
ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΤΗΣ F B.S. ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΚΑΝΕΙ.
Συμπληρώνονται σήμερα 40 μέρες από την έναρξη του νόμου 4469/2017 περί εξωδικαστικού μηχανισμού και παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα, ο νόμος δεν περπατάει και αυτό διότι είναι έντονα γραφειοκρατικός και δυσκίνητος.
Πριν ακόμη γίνει το νομοσχέδιο νόμος, η .F.B.S. με αίσθηση ευθύνης κατέθεσε τρεις συγκεκριμένες προτάσεις στη φάση της διαβούλευσης από τις οποίες οι δύο έγιναν δεκτές. Η τρίτη έλεγε: “Το σύστημα εισάγει μια σειρά από διαδικασίες με συγκεκριμένους χρόνους τους οποίους το Δημόσιο είναι δύσκολο να τηρήσει. Επίσης προβλέπεται υποβολή μια σειράς δικαιολογητικών που καθιστούν το σύστημα γραφειοκρατικό. Τα δικαιολογητικά αυτά θα μπορούσαν να υποβληθούν μετά την αξιολόγηση της επιχείρησης”.
Αυτά λέγαμε και γράφαμε τότε. Σήμερα, τα πρώτα στοιχεία για την υποβολή αιτήσεων είναι απογοητευτικά ανάλογα με το στάδιο που βρίσκονται οι αιτήσεις. Αν υποθέσουμε ακόμη ότι όλες οι ημερομηνίες θα τηρηθούν, οι πρώτες αιτήσεις που θα ολοκληρωθούν πλήρως θα είναι στις αρχές Νοεμβρίου.
Από την διεξοδική μελέτη του νόμου, αλλά και την μέχρι σήμερα εμπειρία μας, προκύπτουν οι παρακάτω διαπιστώσεις και αξιολογικές κρίσεις:
Α)ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ.
1)Υποβολή πληθώρας στοιχείων δικαιολογητικών, πιστοποιητικών, δηλώσεων. Μεταξύ των δηλώσεων και η αποδοχή της άρσης του Τραπεζικού απορρήτου!
2)Δήλωση όλων των πιστωτών με αναλυτικά στοιχεία ακόμη και αυτών που δεν επηρεάζονται από την συμφωνία.
3)Όλοι οι πιστωτές-προμηθευτές λαμβάνουν γνώση για το αίτημα της επιχείρησης και εμμέσως πλην σαφώς τίθεται θέμα σχέσεων επιχειρηματικής εμπιστοσύνης.
4) Δεν υπάρχει απάντηση στο ερώτημα για υποχρεώσεις που τυχόν έχουν παραγραφεί.
5)Η ικανότητα αποπληρωμής των υποχρεώσεων κρίνεται με στοιχεία του παρελθόντος και όχι των προοπτικών των επιχειρήσεων.
6)Δεν υπάρχει περίοδος χάριτος για τις υποχρεώσεις του Δημοσίου και των Ασφαλιστικών ταμείων.
7) Ομοίως δεν υπάρχει δυνατότητα οι υποχρεώσεις του Δημοσίου και Ασφαλιστικών ταμείων να γίνουν οπισθοβαρείς για την βελτίωση της ρευστότητας στα πρώτα χρόνια.
8) Η εμπλοκή των εγγυητών και συνοφειλετών καθιστά σύνθετη και δυσκίνητη την όλη διαδικασία.
9)Η δυνατότητα ένταξης των επιχειρήσεων που έχουν κλείσει να επανέλθουν με την διαδικασία αναβίωσης είναι” κενό γράμμα”. Είναι αδύνατο μέσα στο 2017 να γίνει η αναβίωση και ταυτόχρονα η επιχείρηση να έχει επιτύχει και το κριτήριο επιλεξιμότητας.
10)Δεν διευκρινίζεται στο νόμο τι γίνεται με τα τυχόν ποσά απομείωσης; Αν αποτελούν εισόδημα, αν φορολογούνται, ή απλά αυξάνεται η καθαρή θέση.
Β) ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
Ύστερα από την παραπάνω διατύπωση των αξιολογικών κρίσεων (διαπιστώσεων), έχουμε να κάνουμε μια σειρά από προτάσεις που κατά την γνώμη μας καθιστούν το νόμο πιο αποτελεσματικό και πιο ευέλικτο.
1) Χωρίς να εξετάζουμε στην παρούσα φάση την αναγκαιότητα πληθώρας υποβαλλόμενων στοιχείων, ευθύς εξ αρχής δηλώνουμε ότι αυτά μπορούν και πρέπει να υποβληθούν κατά φάσεις.
2) Στην πρώτη φάση υποβάλλονται μόνο τρία δικαιολογητικά.
α)Ε3 ή Ισολογισμοί ανάλογα (απλογραφικό η διπλογραφικό σύστημα)
β)Αναλυτική κατάσταση πιστωτών .
γ)Μελέτη βιωσιμότητας για όλες τις επιχειρήσεις .
Η μελέτη βιωσιμότητας θα είναι υπογεγραμμένη από το εμπειρογνώμονα με τα προσόντα του άρθ.1 παραγ ιδ..
3) Με τα παραπάνω δικαιολογητικά γίνεται η επιλεξιμότητα, η υπαγωγή και ταυτόχρονα αξιολογείται η επιχείρηση με μελέτη βιωσιμότητας από ειδικό εμπειρογνώμονα.
4) Ακολουθεί η διαπραγμάτευση με τους πιστωτές. Στη φάση αυτή υποβάλλονται μόνο εκείνα τα δικαιολογητικά τα απαραίτητα για την διαπραγμάτευση.
5) Ανάλογα με το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης, η όλη υπόθεση (αίτηση ) οδηγείται ή όχι σε συμφωνία. Στη περίπτωση αυτή δεν υπογράφεται συμφωνία αν δεν υπάρχει βεβαίωση από τον Συντονιστή ότι η επιχείρηση υπέβαλε όλα τα προβλεπόμενα από τον νόμο δικαιολογητικά. (έλεγχος πληρότητας)
Με βάση τις διαπιστώσεις και τις προτάσεις που προηγήθηκαν ΑΠΛΟΥΣΤΕΥΟΝΤΑΙ όλες οι διαδικασίες και περιορίζονται οι γραφειοκρατικές διατυπώσεις μέχρι τη φάση της επιλογής, υπαγωγής, αξιολόγησης.
Η εξέταση της αίτησης από την πρώτη φάση επί της ουσίας έχει ιδιαίτερη σημασία διότι μόνο με τρία (3) στοιχεία ολοκληρώνεται ένα σημαντικό τμήμα της διαδικασίας. Το θέμα φαίνεται να είναι διαδικαστικό, είναι όμως πολύ ουσιαστικό αφού αποφεύγεται η υπέρμετρη γραφειοκρατία και απαλλάσσει τις επιχειρήσεις από ένα υπερβολικό αριθμό δικαιολογητικών και δεν δημιουργεί ελπίδες και προσδοκίες που καταρρέουν μέσα σε 10 μέρες.