Η ΑΝΑΓΚΑΙΌΤΗΤΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΈΤΡΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΉΡΙΞΗΣ .ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΉΣΕΩΝ ΣΕ ΜΕΤΡΑ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ.
1. ΘΕΣΠΙΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΜΨΗ
Η εταιρεία μας (F.B.S) για σειρά ετών δραστηριοποιείται στους τομείς της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων, σε σχέδια αναδιαρθρώσεων και γενικά εξυγίανσης και διάσωσης των επιχειρήσεων. Η εμπειρία μας αυτή, σε συνδυασμό με την επιστημονική μας γνώση, μας επιτρέπουν να έχουμε θέση και άποψη για τα μέτρα που λαμβάνονται από την πολιτεία, για την υποστήριξη, ενίσχυση και διάσωση των επιχειρήσεων.
Για να αξιολογήσει κάνεις την αποτελεσματικότητα των μέτρων, χωρίς πρωτογενή στοιχεία και χωρίς σχετική έρευνα, ίσως να θεωρείται υπερβολικό. Θα πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι η φύση των μέτρων, το ύψος των διαθέσιμων πόρων, οι αντιδράσεις των φορέων και των επιχειρήσεων, όπως και οι όροι, οι δεσμεύσεις, προϋποθέσεις που θέτουν, δίνουν τη δυνατότητα για μία αξιολόγηση και κριτική προσέγγιση.
Η προσέγγιση αυτή έχει σαν στόχο να προτείνει βελτιώσεις στην Πολιτεία σχετικά με τα υφιστάμενα μέτρα, ενισχύσεις και προτάσεις κριτηρίων για τη διατήρηση της απασχόλησης, της βιωσιμότητας, αλλά και της δημιουργίας συνθηκών ανάκαμψης.
2. Η ΦΎΣΗ ΤΩΝ ΥΦΙΣΤΆΜΕΝΩΝ ΜΈΤΡΩΝ.
Αν θέλαμε να χαρακτηρίσουμε τα υφιστάμενα μέτρα και τις ενισχύσεις με δύο λέξεις, θα λέγαμε ρευστότητα και απασχόληση.
Η εμφάνιση της πανδημίας και των πάσης φύσεως περιοριστικών μέτρων έφεραν τη συρρίκνωση της δραστηριότητας των επιχειρήσεων, σε μεγάλο βαθμό απειλώντας πολλές από αυτές με κλείσιμο, ενώ δεν είναι τελικά λίγες αυτές που έκλεισαν. Ταυτόχρονα, μεγάλη απειλή σημειώνεται για την απασχόληση, με αποτέλεσμα το «φάντασμα της ανεργίας» να προβάλει και πάλι απειλητικά.
Έτσι, τα μέτρα ενίσχυσης και υποστήριξης των επιχειρήσεων μέχρι σήμερα απέβλεπαν και αποβλέπουν στη διατήρηση της απασχόλησης, της λειτουργίας των επιχειρήσεων και της ενίσχυσης της ρευστότητας.
Η πολιτική αυτή, εφόσον συνεχιστεί, θα ισοδυναμεί με επιδότηση εργασίας, χωρίς να εξετάζονται άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων.
Παρόλα αυτά, η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, με αυστηρά τραπεζικά κριτήρια, περιορίζει τον εύρος και τον αριθμό των επιχειρήσεων.
3. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ.
3.1. Επιδότηση τόκων
Ήταν ένα πολύ καλό και δίκαιο μέτρο, που επιβραβεύει τους ενήμερους οφειλέτες , με το ύψος της επιδότησης να καταβάλλεται κατευθείαν από ο κράτος.
Το μέτρο αυτό προτείνεται να συνεχιστεί μέχρι και το Α’ εξάμηνο του 2021.
3.2. Επιστρεπτέα προκαταβολή
Αν και το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής βοήθησε σημαντικά τις επιχειρήσεις, έχει ημερομηνία λήξης και, κατά την άποψή μας, αυτή είναι το Α’ τρίμηνο το 2021.
Αυτό συμβαίνει διότι το ποσοστό της μείωσης των πωλήσεων δεν θα μπορεί να συνεχιστεί πέραν του Α’ τριμήνου, εκτός αν έχουμε παρατεταμένη ύφεση. Θα πρέπει να εξεταστεί η αντικατάσταση του μέτρου αυτού, δηλαδή η μείωση του τζίρου. Θα μπορούσε να αντικατασταθεί με την αύξηση των ζημιών που παρουσιάζουν οι επιχειρήσεις
3.3. Δάνεια κεφαλαίου κινήσεως με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου
Τα τραπεζικά κριτήρια θα πρέπει να είναι συγκεκριμένα και θα πρέπει να ανταποκρίνονται στους κανόνες των πιστοδοτήσεων των τραπεζών.
Σε ότι αφορά το τμήμα του 20% του δανείου, που δεν εγγυάται το Δημόσιο, να μπορεί να καλυφθεί και με Cash Collateral.
3.4. Κεφάλαια κινήσεως με επιδότηση επιτοκίου
Στην περίπτωση αυτή, ισχύουν αυτά που αναφέραμε στην παραπάνω περίπτωση (3.3), με την προσθήκη ότι θα ληφθεί μέριμνα να δίνεται κεφάλαιο κινήσεως ειδικού σκοπού, αποκλειστικά για την κάλυψη απλήρωτων επιταγών των επιχειρήσεων.
3.5. Αποζημίωση ειδικού σκοπού
Η αποζημίωση ειδικού σκοπού, που δίνεται λόγω πανδημίας, θα καταβάλλεται στις επιχειρήσεις χωρίς να αφαιρείται από την επιστρεπτέα προκαταβολή.
Τις παραπάνω προτάσεις μας θα μπορούσαμε να τις χαρακτηρίσουμε ως τεχνικές βελτίωσης των υφιστάμενων μέτρων, για την προστασία της βιωσιμότητας, της απασχόλησης και της ενίσχυσης ρευστότητας των επιχειρήσεων.
4. ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ (ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ)
Τα μέτρα ενίσχυσης που παρέχονται σήμερα λόγω πανδημίας είναι προστατευτικά μέτρα. Τα μέτρα και οι ενισχύσεις αυτές έχουν ημερομηνία λήξης, δεν έχουν διάρκεια και δεν μπορούν να έχουν διάρκεια. Εκείνο όμως που υστερούν, είναι στρατηγική (πολιτική) και προπάντων προοπτική. Έτσι, σε συνδυασμό με τα όσα έχουμε αναφέρει στις προηγούμενες παραγράφους για τη διατήρηση κάποιων μέτρων (οι βελτιώσεις), στην παράγραφο αυτή ερχόμαστε να παρουσιάσουμε τις αρχές και τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν τα μέτρα και οι ενισχύσεις. Με άλλα λόγια, θα αναφερθούμε στη σύνδεση των μέτρων και των ενισχύσεων με στόχο ανάκαμψη, με συγκεκριμένα επιπρόσθετα κριτήρια όπως:
4.1. Μέγεθος της επιχείρησης.
Αν θέλαμε να διατηρήσουμε την απασχόληση, τότε πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις (απασχόληση 0 μέχρι 10 ατόμων), που αντιπροσωπεύουν το 97,4% των συνολικών επιχειρήσεων και συμβάλλουν στο 62% της απασχόλησης. Οι πολύ μικρές επιχειρήσεις λαμβάνουν προσαύξηση της βασικής ενίσχυσης, λόγω μεγέθους.
4.2. Περιφερειακή ανάπτυξη
Το στοιχείο της περιφερειακής ανάπτυξης μπορεί να συνδεθεί με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ ανά περιφέρεια. Στον δείκτη αυτόν υπάρχουν έντονες αποκλίσεις από περιφέρεια σε περιφέρεια. Για παράδειγμα, στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη σημειώνεται 11,90 χιλ. ευρώ κατά κεφαλήν, ενώ στην Αττική 23,0 χιλ. ευρώ κατά κεφαλήν.
Επίσης, ένα δεύτερο κριτήριο, που συνδέεται με την Περιφέρεια και με την περιφερειακή ανάπτυξη, είναι το ποσοστό της ανεργίας ανά Περιφέρεια. Για παράδειγμα, η Δυτική Μακεδονία έχει διπλάσιο ποσοστό ανεργίας από την Κρήτη.
Στην περίπτωση της έντονης απόκλισης από το μέσο όρο της χώρας, θα υπάρχει επιπρόσθετη ενίσχυση.
4.3. Τομέας κλάδος
Η σύνδεση των μέτρων ενίσχυσης, με τομείς και κλάδους, πρέπει να γίνει προς δύο κατευθύνσεις, τόσο προς εκείνους τους κλάδους που επλήγησαν σημαντικά από την Πανδημία, όπως τουρισμός, εστίαση, εμπόριο, όσο και σε εκείνους τους τομείς που χαρακτηρίζονται και ως τομείς πρώτης προτεραιότητας (αγροτροφικός, περιβάλλον, ενέργεια κλπ.).
Έτσι, σύμφωνα με την πρότασή μας, υπάρχει η βασική ενίσχυση ή χρηματοδότηση, η οποία προσαυξάνεται ποσοστιαία, με βάση συγκεκριμένα ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια.
Η προσαύξηση αυτή, σε όλες τις περιπτώσεις, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 100% της βασικής ενίσχυσης. Έτσι, οι ενισχύσεις παύουν πλέον να έχουν οριζόντιο χαρακτήρα, αλλά είναι πιο δίκαιες και αντικειμενικές.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Με βάση όσα αναφέραμε παραπάνω, γίνεται σαφές ότι, κατά την άποψή μας, μέσα στα πλαίσια των ενισχύσεων που εισηγείται η Ευρωπαϊκή Ένωση, η πολιτική των ενισχύσεων και των μέτρων υποστήριξης των επιχειρήσεων πρέπει να κινηθεί προς δύο κατευθύνσεις:
Α) Σε διορθωτικές παρεμβάσεις και τεχνικές βελτίωσης των υφιστάμενων μέτρων και ενισχύσεων.
Β) Σε θέσπιση κριτηρίων που θα συνδέουν το ύψος των ενισχύσεων με:
1) Το μέγεθος της επιχείρησης
2) Το περιφερειακό ΑΕΠ (τόπος εγκατάστασης επιχείρησης)
3) Τον κλάδο που ανήκει η επιχείρηση
Τα παραπάνω μέτρα και πολιτικές θα είναι μεσοπρόθεσμου χαρακτήρα μέχρι την ομαλοποίηση της αγοράς και της οικονομίας. Η έκταση και ένταση των μέτρων θα διαβαθμίζεται ανάλογα με τις συνθήκες της υγειονομικής κρίσης και την κατάσταση της οικονομίας.
Συμπερασματικά, είναι προτάσεις που αποκαθιστούν τη δικαιοσύνη στην κατανομή των πόρων, είναι προτάσεις μετρήσιμες, διαφανείς και προπάντων κάνουν ένα βήμα παραπάνω, οδηγούν τις επιχειρήσεις σε μία ισόρροπη ανάκαμψη.