ΔΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ COVID-19
ΕΝΑΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑΣ,
ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ
1. ΣΚΟΠΟΣ
Τον τελευταίο καιρό με την έξαρση της πανδημίας Covid-19 ανακοινώθηκαν από την πολιτεία μια σειρά μέτρων για την διευκόλυνση ενίσχυση και χρηματοδότηση των επιχειρήσεων. Σημείο αναφοράς της δέσμης των μέτρων αυτών είναι η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Ε.Ε.) της 20/3/2020. Οι αποφάσεις της επιτροπής μεταφέρθηκαν ή μεταφέρονται ακόμη στην Ελληνική Νομοθεσία με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου ή με την ψήφιση σχετικών νόμων από την βουλή.
Η παρούσα εργασία αποτελεί ένα συνοπτικό οδηγό για τις επιχειρήσεις που θα θελήσουν να κάνουν χρήση αυτών των μέτρων των ενισχύσεων. Σκοπός είναι η εργασία αυτή να αποτελέσει έναν πληροφοριακό οδηγό χάρτη για κάθε ενδιαφερόμενο. Πιο συγκεκριμένα κυρίως τα επίμαχα στοιχεία από πλευράς δομής και περιεχομένου η παρούσα εργασία περιλαμβάνει: Κατηγορίες ενισχύσεων, κριτήρια επιλεξιμότητας, κριτήρια υπαγωγής (Θεσμικό πλαίσιο), τραπεζικά κριτήρια, όρια και αντοχές των επιχειρήσεων. Στην συνέχεια παρουσιάζονται και αναλύονται οι παραπάνω θεματικές ενότητες.
2. ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΩΝ
Μεταξύ των ενισχύσεων των χρηματοδοτήσεων οι οποίες αποφασίσθηκαν στα πλαίσια των προσωπικών μέτρων κρατικής ενίσχυσης με την 2020/C 91 1/01 20/3/2020 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν:
α) Ενισχύσεις με την μορφή άμεσων επιχορηγήσεων, εισπράξεων, προκαταβολών ή φορολογικών πλεονεκτημάτων.
β) Ενισχύσεις με την μορφή επιδοτούμενων δανείων (Τόκοι)
γ) Δανειοδοτήσεις με εγγύηση του Δημοσίου
δ) Κλαδικά δάνεια ενισχύσεις
Από τις παραπάνω κατηγορίες ενισχύσεων δανείων μέχρι σήμερα που γράφεται η παρούσα εργασία έχουν ενεργοποιηθεί και βρίσκονται στην φάση της εξέλιξης ή της εφαρμογής οι περιπτώσεις (α) και (β). Οι υπόλοιπες ενισχύσεις χρηματοδοτήσεις (γ) και (δ) αναμένονται να ανακοινωθούν στις επόμενες ημέρες.
3. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΥΠΑΓΩΓΗΣ – ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑΣ
3.1. Επιλέξιμοι ΚΑΔ
Μια βασική προϋπόθεση είναι η επιχείρηση να περιλαμβάνεται στον πίνακα (Κωδικών αριθμών Δραστηριότητας) Κ.Α.Δ. που αναφέρονται στην σχετική υπουργική απόφαση.
3.2. Μη Προβληματική επιχείρηση.
Για όλες τις ενισχύσεις που παρέχονται στα πλαίσια της Ε.Ε. υπάρχει ο όρος η ενίσχυση να μη κατευθύνεται σε προβληματική επιχείρηση σύμφωνα με τον κανονισμό 651/2014. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι μια επιχείρηση στα πλαίσια του κανονισμού 651/2014 δεν είναι προβληματική όταν:
Για το θέμα της προβληματικής επιχείρησης και διάφορα άλλα αξιολογικά κριτήρια ο αναγνώστης μπορεί να αναζητήσει περισσότερα στην ιστοσελίδα μας.
3.3. Διατήρηση της Απασχόλησης
Άλλη μια ουσιαστική προϋπόθεση για την ένταξη μιας επιχείρησης στο καθεστώς των ενισχύσεων και χρηματοδοτήσεων είναι η υποχρέωση της επιχείρησης να διατηρεί το ύψος της απασχόλησης την περίοδο που η επιχείρηση λαμβάνει την εκάστοτε ενίσχυση. Το θέμα αυτό κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό τόσο από πλευράς επιχείρησης τόσο και από πλευράς κράτους, το οποίο επιδιώκει να στηρίξει την απασχόληση. Στην περίπτωση αυτή η επιχείρηση θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική.
4. ΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ.
Το γεγονός ότι τόσο τα δάνεια κεφαλαίου κινήσεως όσο και τα δάνεια με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου θα γίνουν μέσω των τραπεζών, Οι τράπεζες θα είναι οι τελικοί φορείς έγκρισης και επιλογής των υποψήφιων για χρηματοδότηση. Μεταξύ των κριτηρίων που θα αξιολογηθούν θα είναι:
4.1. Βιωσιμότητα
Με την υποβολή της αίτησης, οι επιχειρήσεις θα υποβάλλον μια σειρά οικονομικών στοιχείων τα οποία θα αξιολογηθούν από τις τράπεζες προκειμένου να αξιολογηθεί η οικονομική τους κατάσταση και η Βιωσιμότητα της επιχείρησης. ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ είναι στην περίπτωση αυτή είναι ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης και το ύψος του δανείου, η αίτηση αυτή να συνοδεύεται από ειδική έκθεση ή μελέτη Βιωσιμότητας. Η μελέτη Βιωσιμότητας, πριν η τράπεζα εκφράσει τις απόψεις της, θα εξετάζει βασικά κριτήρια για την βιωσιμότητα και φερεγγυότητα της επιχείρησης τα οποία θα προέρχονται τόσο από στοιχεία του Α’ Τριμήνου του 2020, όσο και των προηγούμενων οικονομικών περιόδων. Στην παρούσα μελέτη θα εξετάζονται οι προοπτικές της επιχείρησης σε ορίζοντα τριετίας.
Προσδιοριστικοί παράγοντες για την θετική αξιολόγηση της επιχείρησης θα είναι ειδικοί δείκτες:
1. EBITDA ως ποσοστό των πωλήσεων
2. Δείκτες κάλυψης χρηματοοικονομικών εξόδων
3. Η σχέση καθαρού δανεισμού προς EBITDA
4. Η σχέση τόκων και χρεωλυσίου προς EBITDA
5. Σχέση Ιδίων και απασχολούμενων κεφαλαίων
6. Δείκτες Ρευστότητας
7. CFADS (Cash Flow Available for debt Services)
8. Δείκτες Αποδοτικότητας
9. Δείκτες πιστωτικής πολιτικής
10. Ανάγκη κεφαλαίων κινήσεως ως ποσοστό των πωλήσεων
Όταν τα παραπάνω στοιχεία αναφέρονται σε μια ειδική έκθεση και τεκμηριωμένη πλήρως, τότε η τράπεζα στον τομέα της αξιολόγησης θα είναι θετική.
4.2. Εξασφαλίσεις Εγγυήσεις
Ίσως διαφεύγει μερικούς ότι τα «επιδοτούμενα δάνεια» για κεφάλαια κινήσεως, θα χορηγηθούν από τις τράπεζες. Συνεπώς στον βαθμό που συμμετέχει η τράπεζα στην χρηματοδότηση της επιχείρησης θα συζητηθεί και η ανάλογη εξασφάλιση. Σε ότι αφορά τα δάνεια με εγγύηση του Ελληνικού δημοσίου στην περίπτωση αυτή και εφόσον το εγγυημένο κεφάλαιο από το δημόσιο είναι το 80% για το υπόλοιπο τμήμα 20% θα απαιτηθεί εξασφάλιση – εγγύηση. Συνεπώς στην περίπτωση αυτή το θέμα αντιμετωπίζεται με CashCollatered, δηλαδή με εκταμίευση του 80% του δανείου και με το υπόλοιπό 20% σε δεσμευμένη κατάθεση.
4.3. Φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα
Η Φορολογική και ειδικότερα η ασφαλιστική ενημερότητα είναι δύο στοιχεία τα οποία είναι σχεδόν πάντα απαραίτητα για κάθε χρηματοδότηση που συνεπώς και στις περιπτώσεις των ειδικών ενισχύσεων και χρηματοδοτήσεων στα πλαίσια του covid-19, θα κληθούν οι επιχειρήσεις να υποβάλλουν τα σχετικά πιστοποιητικά.
5. ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Στην ανάλυση που έγινε φαίνεται ότι οι κάθε είδους ενίσχυση που θα δοθεί στις επιχειρήσεις στα πλαίσια του Covid-19 μέχρι σήμερα και η περίπτωση των εγγυημένων δανείων θα είναι χρηματοδοτήσεις που δεν θα αποκλίνουν από τα τραπεζικά κλασικά κριτήρια πλην ελαχίστων περιπτώσεων. Τα επιπλέον κριτήρια που τίθενται είναι η διατήρηση του υφιστάμενου προσωπικού για το χρονικό διάστημα προβλέπεται από την σχετική προκήρυξη ως και πρέπει για μη προβληματική επιχείρηση. Ο όρος μπορεί να είναι δέσμευση δεν αποτελεί όμως και εισιτήριο την έγκριση του δανείου. Τα «άλλα πότε» επικουρικά κριτήρια εξασφαλίσεις ως και ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα είναι εμπόδια χρηματοδότησης για τις επιχειρήσεις που είναι ακόμη τραυματισμένες από την προηγούμενη κρίση. Οι βιώσιμες επιχειρήσεις με ικανοποιητική κερδοφορία και έναν δείκτη καθαρό δανεισμό προς EBITDA κάτω του 10 θα μπορούσαν να ελπίζουν. Συμπερασματικά και στην περίπτωση που μια επιχείρηση είναι επιλέξιμη και υπάγεται στο καθεστώς των ενισχύσεων, οι ενισχύσεις δεν είναι επιχορηγήσεις και για αυτό πρέπει να τα διεκδίκηση με την εικόνα των οικονομικών στοιχείων.
Τέλος θα πρέπει στο τέλος της παρούσας εργασίας να αναφέρουμε και την δήλωση του Υπουργού ανάπτυξης «Δεν χρειάζονται εξασφαλίσεις», «φτάνει μόνο η υπογραφή του εκπροσώπου της εταιρείας»
Πηγή:«https://www.megatv.com/megagegonota/article.asp?catid=27371&subid=2&pubid=38578796»
Για την παραπάνω δήλωση του κ. Υπουργού και συγκεκριμένα για τα κεφάλαια κινήσεως διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας, αν οι τράπεζες χορηγήσουν κεφάλαια κίνησης χωρίς εξασφαλίσεις κατά το ποσοστό της συμμετοχής τους στο δάνειο.