ΟΔΗΓΟΣ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ 2021
«ΤΟ BUSINESSPLAN… ΤΗΣ ΤΣΕΠΗΣ ΜΙΑΣ ΜΙΚΡΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣΣ»
ΕΝΑ «ΕΜΒΟΛΙΟ» ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ
1. ΣΚΟΠΟΣ
Το επιχειρηματικό περιβάλλον, τόσο από το πρώτο κύμα της πανδημίας, όσο και από το δεύτερο, έχει επιδεινωθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα πολλές και κυρίως μικρές επιχειρήσεις να βρίσκονται σε απόγνωση, ένα βήμα πριν το κλείσιμο.
Τα μέτρα και οι κάθε είδους ενισχύσεις δεν αντιμετωπίζουν τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν με αναβολές και με υποχρεώσεις διατήρησης της απασχόλησης.
Σε αυτό το κλίμα και με αυτές τις συνθήκες, η μικρή επιχείρηση ψάχνει διέξοδο στο πρόβλημα της επιβίωσης. Για το θέμα αυτό, η εταιρία μας, με ένα συνδυασμό των τεχνικών και μεθόδων που χρησιμοποιεί, διαμορφώνει μία πρόταση και έναν ΤΡΟΠΟ ΣΚΕΨΗΣ, για την αντιμετώπιση της κατάστασης. Απευθύνεται στις πολύ μικρές επιχειρήσεις, δηλαδή στην συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων, το ποσοστό των οποίων φθάνει στο 99,7%.
Για πολλά θέματα που θίγονται και αναφέρονται επιγραμματικά στο άρθρο αυτό, ο αναγνώστης θα βρει περισσότερα και αναλυτικά στην πλούσια αρθρογραφία, που βρίσκεται στην ιστοσελίδα μας.
2. ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΡΔΗ
2.1.ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ
Το πρώτο και ουσιαστικό θέμα που έχουμε να απαντήσουμε – σύμφωνα με την πρότασή μας – είναι να εξετάσουμε την φύση και τη διάκριση των δαπανών. Με άλλα λόγια, πως συμπεριφέρονται οι δαπάνες της επιχείρησης, σύμφωνα με την αύξηση του όγκου δραστηριότητας. Έτσι, με βάση τη συμπεριφορά αυτή, τα έξοδα της επιχείρησης διακρίνονται σε: α) Μεταβλητά και β) Σταθερά. Αφού κάνουμε την διάκριση αυτή, το περιθώριο συνεισφοράς προσδιορίζεται ως εξής:
2.2. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΡΔΗ
Με το δεδομένο ότι έχουμε προσδιορίσει, στην προηγούμενη παράγραφο, τις σταθερές δαπάνες (ή πάγια έξοδα, όπως λέγονται στην καθημερινή γλώσσα των επιχειρήσεων), προσδιορίζουμε στην συνέχεια το ύψος των λειτουργικών κερδών. Πιο συγκεκριμένα, το ύψος των λειτουργικών κερδών προσδιορίζεται ως εξής:
Από το γεγονός ότι, για τον προσδιορισμό των λειτουργικών κερδών, δεν λάβαμε υπόψη τους τόκους και τις αποσβέσεις, προκύπτει το ύψος των λειτουργικών κερδών, όπως υπολογίσθηκε, μας δίνει το γνωστό EBITDA.
3. ΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ (ΕΚΡΟΕΣ)
Στην προηγούμενη παράγραφο, προκειμένου να προσδιορίσουμε το ύψος των λειτουργικών εξόδων από τη συνήθη δραστηριότητα της επιχείρησης, κάτω από κανονικές συνθήκες.
Πέραν αυτών όμως, η επιχείρηση μέσα στο έτος πραγματοποιεί μία σειρά άλλων δαπανών, που δεν επηρεάζουν το λειτουργικό αποτέλεσμα, οι οποίες θα πρέπει να «χρηματοδοτηθούν από τα λειτουργικά κέρδη της επιχείρησης (αυτοχρηματοδότηση). Στην περίπτωση κατά την οποία τα λειτουργικά κέρδη δεν είναι ικανοποιητικά, η μόνη λύση είναι ο τραπεζικός δανεισμός. Βέβαια, πριν πάμε στην επικίνδυνη λύση, πρέπει να απαντήσουμε γιατί τα λειτουργικά κέρδη δεν είναι ικανοποιητικά.
Μεταξύ των μη λειτουργικών δαπανών είναι:
1) Τόκοι
2) Χρεολύσια
3) Ανάγκες κεφαλαίου κινήσεως
4) ΦΠΑ τρέχουσας περιόδου (διαφορά εκροών-εισροών)
5) Δόσεις του Δημοσίου
6) Δόσεις ΕΦΚΑ
7) Επιστροφή Επιστρεπτέας
8) Υποχρεώσεις στο Δημόσιο από αναστολές
9) Επιχειρηματική Αμοιβή
Οι παραπάνω εκροές στην πρώτη φάση υποβάλλονται σε ετήσια βάση και στη συνέχεια κατανέμονται κατά μήνα.
4. STRESS TEST: ΟΡΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΟΧΕΣ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ – ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΥΨΟΣ ΠΩΛΗΣΕΩΝ
Όλες οι παραπάνω μεταβλητές εντάσσονται σε έναν πίνακα, με στόχο το όλο σύστημα να καταλήγει σε έναν ΟΔΗΓΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΙΚΡΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ.
Στην κάθετη στήλη «ΔΑΠΑΝΕΣ – ΕΚΡΟΕΣ» εντάσσονται όλες οι δαπάνες – εκροές, όπως αυτές υπολογίσθηκαν στην παράγραφο (2.2) και (3) προηγουμένως
Στην οριζόντια στήλη γράφεται το «ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ», σε διάφορα δυνατά, εφικτά και ρεαλιστικά επίπεδα. Το «ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ» επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως:
α) Μίγμα πωλήσεων (προϊόντα – εμπορεύματα – υπηρεσίες)
β) Παρεχόμενες εκπτώσεις
γ) Ύψος μεταβλητών δαπανών
δ) Δίκτυο πωλήσεων
ε) Πολιτική αγορών
Το σύστημα «STRESS TEST: ΟΡΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΟΧΕΣ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ» απαντά στο ερώτημα: “Σε ποιο ύψος πωλήσεων (το ελάχιστο) η επιχείρηση δε αντιμετωπίζει πρόβλημα ρευστότητας;”
Το υπόδειγμα αυτό, στη πρώτη φάση, κατασκευάζεται σε ετήσια βάση, ενώ στην συνέχεια με βάση την εποχικότητα των πωλήσεων. Ο Δείκτης Εποχιακής Προσαρμογής (Δ.Ε.Π.) γίνεται σε μηνιαία βάση, σε συνδυασμό με την χρονική κατανομή των εξόδων και πληρωμή των υποχρεώσεων.
5. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Στο άρθρο προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε τη χρηματοοικονομική θέση και τις ανάγκες ρευστότητας της επιχείρησης σε ένα χαρτί – σε μία σελίδα. Η πρότασή μας αυτή δίνει την δυνατότητα σε κάθε επιχείρηση να έχει μία σαφή και ολοκληρωμένη εικόνα για τις επιδόσεις της και το επίπεδο ρευστότητας.
Το υπόδειγμά μας δεν είναι στατικό, αλλά δυναμικό και προσαρμόζεται διαχρονικά, ανάλογα τις μεταβολές των συνθηκών. Είναι για όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως του είδους των βιβλίων που τηρούν.
………………………………………………………………..
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ