ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟ.
ΚΙ ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΑΡΘΡΟ 99
- ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ -ΣΚΟΠΟΣ
Σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις περίμεναν με αγωνία το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Από την πρώτη ανάγνωση του νομοσχεδίου διατυπώσαμε τις επιφυλάξεις μας για την αποτελεσματικότητα του. Η πρώτη εντύπωση και εικόνα για όσους, όπως εμείς (F.B.S), ασχολούμαστε με την εξυγίανση είναι μια παραλλαγή του άρθρου 99 και μάλιστα του 106β, άμεση επικύρωση. Σκοπός του άρθρου αυτού είναι να προχωρήσει σε μια πρώτη προσέγγιση (αξιολόγηση) του νομοσχεδίου κάτω από οικονομικούς όρους.
- ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Η κριτική προσέγγιση του νομοσχεδίου θα γίνει στα παρακάτω πεδία:
α) Κριτήρια επιλεξιμότητας.
β)Κριτήρια υπαγωγής
γ)περιορισμοί – διαδικασίες
Πρέπει να σημειώσουμε ότι το νομοσχέδιο βρίσκεται στη φάση της διαβούλευσης και συνεπώς όλες οι αξιολογικές κρίσεις που ακολουθούν, γίνονται πάνω στο αρχικό σχέδιο που είδε το φως της δημοσιότητας.
Επίσης η κριτική προσέγγιση γίνεται κάτω από επιστημονική γνώση που διαθέτουμε (γνωστικό αντικείμενο) αλλά και τη συσσωρευμένη εμπειρία των τελευταίων ετών σε θέματα εξυγίανσης και μελέτης βιωσιμότητας για επιχειρήσεις από όλη την Ελλάδα.
- ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑΣ.
Η διάκριση των επιχειρήσεων γίνεται με βάση το σύστημα λογιστικής (απλογραφικό, διπλογραφικό) και το ύψος των πωλήσεων.
Έτσι υπάρχουν:
-Οι ΜΕΓΑΛΕΣ επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών από 2.500.000€ και άνω ή έχουν συνολικές υποχρεώσεις πάνω από 2.000.000€.
-οι ΜΙΚΡΕΣ επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μέχρι 2.500.000€ και συνολικές υποχρεώσεις έως 2.000.000€
Τα κριτήρια αξιολόγησης διαφοροποιούνται ανάλογα με το σύστημα λογιστικής.
Για αυτές που τηρούν απλογραφικό σύστημα επιλέξιμες είναι αυτές που τουλάχιστον σε μια χρήση στην τελευταία τριετία είχαν θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων
-Για αυτές τις επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικό σύστημα σε μια τουλάχιστον χρήση στην τελευταία τριετία πληροί μία από τις παρακάτω προϋποθέσεις:
(α) θετικά αποτελέσματα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων
(β) θετική καθαρή θέση.
-Η κερδοφορία έστω και οριακή σε μια χρήση αφ ενός μεν δεν μπορεί να αποτελεί κριτήριο επιλεξιμότητας, αφετέρου σε περιόδους κρίσης γίνεται ουσιαστικό πρόβλημα ιδιαίτερα για μικρές επιχειρήσεις. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν χιλιάδες επιχειρήσεις.
-Το κριτήριο των κερδών προ αποσβέσεων, φόρων και τόκων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, είναι όμως πολύ πιθανό η καθαρή θέση πολλών επιχειρήσεων να έχει καταστεί επί μακρόν αρνητική.
Συνάγεται λοιπόν μόνο με το κριτήριο της επιλεξιμότητας αποκλείεται σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων. Η επιλεξιμότητα δε δίνει βιωσιμότητα αλλά είναι το δελτίο εισόδου της επιχείρησης για την ένταξη της στην διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού.
- ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΥΠΑΓΩΓΗΣ
Αφού κατ΄ αρχήν αξιολογηθεί η επιχείρηση, στην συνέχεια εξετάζεται η σύνθεση και ποιότητα των υποχρεώσεων:
-Στις 31-12-2016 είχε οφειλές σε δάνεια που παρουσίαζαν καθυστέρηση άνω των 90 ημερών ή οφειλές που ρυθμίσθηκαν μετά τη 1-7-2016.
-Να μην υπερβαίνουν οι υποχρεώσεις σε ένα πιστωτή το 85%
Από τα παραπάνω κριτήρια υπαγωγής διατυπώνουμε έντονες επιφυλάξεις για τα δύο από αυτά, της τελευταίας ρύθμισης 1-7-2016 και το 85% του ενός πιστωτή. Για το πρώτο θα λέγαμε ότι πολλές επιχειρήσεις κάνανε ρυθμίσεις πριν 1-7-2016 και συνεπώς είναι πολύ άδικο μόνο από αυτό να αποκλείονται.
Όσον αφορά το 85% του ενός πιστωτή, αυτό το συναντάμε κυρίως σε εκείνες τις επιχειρήσεις που συνεργάζονται με μία τράπεζα και αυτό συμβαίνει κυρίως στην επαρχία.
Έτσι μόνο από τα δυο αυτά κριτήρια υπαγωγής αποκλείονται ένας σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων.
- ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ
Πέραν των παραπάνω, στο νομοσχέδιο διαπιστώνονται μια σειρά από περιορισμοί και διαδικασίες που καθιστούν το σύστημα περιοριστικό και γραφειοκρατικό. Πιο συγκεκριμένα, διαπιστώνονται περιορισμοί:
-Σε ότι αφορά το δημόσιο τομέα και τα ασφαλιστικά ταμεία.
-Φ Π Α
-Παρακρατούμενοι φόροι .
-Ποσά από καταπτώσεις εγγυήσεων
Δηλαδή επιτρέπεται για φόρο εισοδήματος.
Ο φόρος όμως εισοδήματος είναι για κερδοφόρες επιχειρήσεις. Πέραν αυτών, δεν προβλέπεται περίοδος χάριτος και τμηματικές καταβολές.
Εκτός από τους περιορισμούς που αναφέραμε, το όλο σύστημα εισάγει μια σειρά από διαδικασίες με συγκεκριμένους χρόνους τους οποίους το Δημόσιο είναι δύσκολο να τηρήσει. Επίσης προβλέπεται υποβολή μιας σειράς δικαιολογητικών που καθιστούν το σύστημα γραφειοκρατικό. Τα δικαιολογητικά αυτά θα μπορούσαν να υποβάλλονται στην τελευταία φάση της όλης διαδικασίας κι εφόσον κριθεί η βιωσιμότητα της επιχείρησης. Έτσι, η όλη διαδικασία θα γινόταν περισσότερο ευέλικτη τόσο για το Δημόσιο όσο και για τις επιχειρήσεις.
- ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Με βάση όσα αναφέραμε φαίνεται ότι το νομοσχέδιο δεν θα μπορέσει να συμβάλλει στην εξυγίανση των επιχειρήσεων, στην αναδιάρθρωση του δανεισμού και κατ΄ επέκταση στη βιωσιμότητα τους. ΑΝΤΙΘΕΤΑ δια του αποκλεισμού με τους λόγους επιλεξιμότητας και τους όρους υπαγωγής θα αυξηθούν τα λουκέτα, θα αυξηθεί η ανεργία και θα αντιμετωπίσουν προβλήματα τα ασφαλιστικά ταμεία.
Τέλος το νομοσχέδιο είναι κατ΄ευφημισμό εξωδικαστικός συμβιβασμός αφού καταλήγει στα δικαστήρια με την διαδικασία της εκούσιας διαδικασίας .
συμπερασματικά και τελικά …….είναι ένα άλλο άρθρο 99!!!